0

سیستم‌عامل کوچکتر امنیت بیشتری دارد

سیستم‌عامل کوچکتر امنیت بیشتری دارد

طبیعت حداقلی آلپاین باعث می‌شود که از حملات ایمن و محفوظ بماند، زیرا بسته‌های نرم‌افزاری اضافی زیادی را حمل نمی‌کند و بنابراین در حملات احتمالی به خصوص در مقایسه با سایر لینوکس ها بسیار امن‌تر است. متأسفانه آلپاین مانند هر سیستم دیگر، ۱۰۰٪ امن‌ نیست، به‌عنوان مثال می‌توان به مشکل امنیتی که در ماه‌های اخیر مشاهده شد اشاره کرد. بنابراین حجم کم آلپاین چیزی است که واقعاً آن را از سایر لینوکس‌ها جدا می‌نماید. این کوچکی و امنیت به دلیل داشتن مولفه‌هایی است که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

BusyBox

بیزی‌باکس یک پکیج همه کاره و چند منظوره است که توسعه‌دهندگان لینوکس آن را”چاقوی همه کاره سوئیسی”می‌نمایند. بیزی‌باکس قابلیت‌های اصلی ده‌ها برنامه‌ی استاندارد ازجمله awk ، cp ، grep ، gzip ، sh و top را فراهم می‌کند. توسعه بیزی‌باکس در سال ۱۹۹۵ با زبان C توسط «بروس پرنز» آغاز شد و حدوداً یکسال بعد یعنی در سال ۱۹۹۶ بروس اعلام کرد که توسعه آن پایان یافته است. هدف توسعه بیزی‌باکس در ابتدا ساخت سیستمی بوتیبل برای قرار دادن بر روی فلاپی دیسک‌ها بود تا بتوانند از آن هم به‌عنوان دیسک نجات و هم به‌عنوان نصاب توزیع‌های دبین استفاده کنند. بروس پرنز پس از اتمام پروژه در سال ۱۹۹۶ توسعه آن را رها کرد، اما پروژه‌های منشعب شده از آن توسط “انریکه زَناردی” برای پروژه دبین و “دیو سینِج” برای پروژه روترهای لینوکسی ادامه داشت.
نهایتاً در سال ۱۹۹۸ «اریک اندرسون» با یکپارچه‌سازی پروژه‌های «انریکه زناردی» و «دیو سینج»، ایجاد وبسایت، ریپازیتوری و ایمیل لیست، پروژه جدید بیزی‌باکس یا نسخه‌ای که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد را کلید زد. هدف این پروژه جدید، ایجاد پکیجی از ابزارهای چند منظوره برای سیستم‌های مبتنی بر لینوکس بود. توسعه بیزی‌باکس از آن زمان تا به امروز بطور پیوسته و فعال ادامه دارد. بیزی‌باکس در آلپاین ۳٫۸ ، فقط ۷۸۰ کیلوبایت حجم دارد.

musl libc

کتابخانه musl libc یک جایگزین جمع و جور و قانع کننده برای کتابخانه libc GNU ، glibc است، musl در مقایسه با glibc ، از نظر اندازه کوچک است و در آلپاین ۳٫۸ تنها ۵۷۲ KB حجم به خود اختصاص داده است که در مقایسه با ۳ مگابایت حجم glibc در Ubuntu 16.04 حجم بسیار کمتری است. اما فقط حجم کوچک آن نیست که دلیل انتخاب این کتابخانه شده است، انعطاف پذیری، ایمنی بهبود یافته و عملکرد رقابتی از دیگر مواردی است که باعث ترقیب توسعه‌دهندگان به استفاده از آن شده است.

ارسال دیدگاه