0

آلپاین و داکر

پشتیبانی از معماری های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی

این پروژه کاربران را با نسخه های متعدد توزیع‌شده پشتیبانی نموده و از هر دو معماری ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند. پیکربندی آلپاین لینوکس مشابه دبیان است، اما کسانی که از سیستم‌عامل مبتنی بر BusyBox استفاده می‌نمایند، نباید مشکلی با این توزیع داشته باشند. لازم به ذکر است که این نسخه هیچ ظاهر گرافیکی ندارد، ولی بر اساس خواست کاربر می‌توان ظاهرهای متعددی بر روی آن نصب نمود.
آلپاین لینوکس در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است و امروزه احتمالاً مورد علاقه‌ترین لینوکس برای داکر است. توسط داکر می‌توان اپلیکیشن‌های خود را سریع‌تر و راحت‌تر منتشر نمود. داکر به‌صورتی عمل می‌نماید که عملیات بسته بندی، حمل و توسعه هر برنامه کاربردی که به‌صورت سبک و قابل حمل ایجادشده است را بطور خودکار انجام دهد. از دیگر ویژگی های این پلتفرم، امکان گسترش سرویس های قابل توسعه به شیوه‌ای امن و قابل اعتماد در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها است. از دیگر قابلیت‌های داکر می‌توان به انتقال نرم‌افزارها و انعطاف پذیری زیر‌ساخت، به‌روز رسانی پویا و ایجاد تغییرات در لحظه نام برد.
داکر هیچ سیستم‌عامل جدیدی ایجاد نمی‌کند بلکه این امکان را به بسته نرم‌افزاری ایجادشده می‌دهد که از هسته‌ی اصلی سیستم‌عاملی که بر روی آن نصب شده است استفاده نماید و در زمان انتقال نیز فقط بسته نرم‌افزاری منتقل می‌شود نه ماشین مجازی، در واقع موتور اصلی داکر جایگزین نرم‌افزار Hypervisor می‌شود و اینکار باعث می‌گردد که کارایی سیستم ما به شدت افزایش یابد زیرا یک لایه واسط به نام Hypervisor حذف شده و نرم‌افزار بصورت مستقیم با هسته اصلی سیستم‌عامل کار می‌نماید با این تفاوت که کاملاً مدیریت شده است.
یکی از مهمترین فاکتورهایی که داکر دارد متن باز بودن آن است. متن باز بودن بدین معنی می‌باشد که هر فردی می‌تواند داکر را تهیه و سورس آن را تغییر بدهد و یک محصول جدید معرفی نماید، یا اینکه قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کند که تا به حال بر روی آن وجود نداشته است. می‌توان کانتینر‌های مختلفی بر روی یک سیستم پیاده سازی نمود، بطوریکه تمامی آن‌ها در یک فضای ایزوله قرار داشته و از سیستم میزبان هم مجزا باشند. با استفاده از این پلتفرم، می‌توان کل چرخه‌ی توسعه، تست، توزیع و مدیریت را با استفاده از رابط کاربری مستحکم طراحی نمود. همانگونه که در بالا اشاره شد، آلپاین یک لینوکس سریع و پر سرعت است: یک نسخه پایه آلپاین لینوکس به حداقل ۸ مگابایت حجم نیاز دارد. این واقعیت باعث می‌شود آلپاین به‌عنوان سیستم پایه‌ای از سیستم‌عامل‌های داکر، که در آن اندازه‌های کوچک مطلوب است انتخاب شود.

ارسال دیدگاه